Πως θα βοηθήσουμε το παιδί να κάνει φίλους

Για τα παιδιά, η φιλία αποτελεί ένα πολύ σημαντικό “κομμάτι” της ζωής τους, αφού πρόκειται για μια συναισθηματική σχέση που δημιουργείται και αναπτύσσεται από πολύ νωρίς, με τη δική τους θέληση και με επιλογή των προσώπων προς τα οποία κατευθύνεται.

Ο τρόπος με τον οποίο χτίζεται μια σχέση είναι κάτι το οποίο το παιδί μαθαίνει ήδη από τη βρεφική του ηλικία. Ωστόσο η ηλικία που αρχίζει να αυτονομείται και να κοινωνικοποιείται, είναι κυρίως η προσχολική, μόλις δηλαδή ξεκινάει τον παιδικό σταθμό. Έως τα 4 χρόνια, τα παιδιά αναζητούν συντρόφους που να παίζουν παρέα, ενώ μετά τα 4 χρόνια αρχίζουν να εκτιμούν τα ομαδικά παιχνίδια. Μεγαλώνοντας και πηγαίνοντας στο σχολείο, το παιδί εξασκεί τις επικοινωνιακές του δυνατότητες, μαθαίνει να συνεργάζεται, να αναγνωρίζει και να διαχειρίζεται τα συναισθήματά του αλλά και τις διαφωνίες και τους καυγάδες που μπορεί να προκύψουν.

Όπως εμείς οι ενήλικες μπορεί να έχουμε κάποιες σταθερές και μόνιμες φιλίες, έτσι και τα παιδιά, μπορεί να είναι πιο επιλεκτικά στις συναναστροφές τους. Το παιδί μας πιθανότατα θα έχει προτίμηση σε ένα, δύο, τρία, τέσσερα παιδιά από την τάξη του. Αν με αυτά τα παιδιά έχει ήδη μια καλή σχέση, έστω κι αν δεν έχουν γίνει «οι καλύτεροι φίλοι», τότε θα πρέπει να το ενθαρρύνουμε να νιώσει καλά που έχει κάνει ήδη τόσους φίλους!

Η έλλειψη κοινωνικότητας μπορεί, μεταξύ άλλων, να οφείλεται και σε χαμηλή αυτοεκτίμηση. Αν υποψιάζεστε ότι το παιδί σας αντιμετωπίζει τα άλλα παιδιά  με φόβο, τότε  ίσως  χρειάζεται να τονώσετε την αυτοπεποίθησή του. Ενθαρρύνετε και επιβραβεύστε κάθε τύπου επίτευγμα και δείξτε σεβασμό στον τρόπο που βιώνει τις ανθρώπινες σχέσεις. Με αγάπη, υπομονή και επιβράβευση μπορείτε να κάνετε το παιδί σας να νιώσει καλύτερα απέναντι στον εαυτό του, οπότε και απέναντι στους άλλους .

Γράψτε το παιδί σας σε μια ομάδα: είτε αυτό είναι ομάδα μπάσκετ /ποδοσφαίρου, είτε ομάδα θεάτρου, μπαλέτο ή ζωγραφική, το παιδί θα γνωρίσει καινούρια άτομα και εκεί θα γεννηθεί μια πολύ καλή ευκαιρία για νέες φιλίες. Συνήθως τα παιδιά με κοινά ενδιαφέροντα δένονται ευκολότερα.

Το κάθε παιδί έχει διαφορετικά κριτήρια όταν πρόκειται να επιλέξει ένα φίλο. Το σίγουρο είναι ότι θα πρέπει το παιδί να αναπτύξει κάποιες κοινωνικές δεξιότητες για να προσεγγίσει ένα άλλο παιδί. Οι δάσκαλοι μπορούν να βοηθήσουν του παρακάτω τρόπους:

Ο δάσκαλος μπορεί να δημιουργήσει ένα κλίμα συνεργασίας μέσα κι έξω από την τάξη με τη δημιουργία μικρών ομάδων παιδιών στις οποίες τα παιδιά θα νιώθουν οικειότητα με τους συμμαθητές τους, θα καλούνται να βρουν μαζί λύσεις για τα προβλήματα και θα αποκτήσουν το αίσθημα της συμμετοχής στην ομάδα και κατ’ επέκταση την έννοια της φιλίας.

Ακόμα στα παιδιά που έχουν συχνές εκρήξεις θυμού ή επιθετική, αυταρχική συμπεριφορά, θα μπορέσουν, στο πλαίσιο της ομάδας, να διαχειριστούν αυτά τα συναισθήματα, μιμούμενοι τους άλλους συμμαθητές τους. Με την ενίσχυση και την ανταμοιβή από το δάσκαλο, αυτή η νέα συμπεριφορά θα επικροτείται και θα ανταμείβεται ανάλογα ώστε τα παιδιά να νιώθουν ότι βελτιώνονται.

Επιπλέον, στις συγκεκριμένες ομάδες μπορεί ο δάσκαλος να κάνει μια σωστή επιλογή παιδιών σε κάθε ομάδα με στόχο να εντάξει και τα πιο απομονωμένα και μοναχικά παιδιά στην ομάδα. Έτσι θα τους δοθεί η ευκαιρία να αποκτήσουν φίλους και να αναλάβουν πρωτοβουλίες και θέσεις ευθύνης μέσα σε ένα κλίμα εμπιστοσύνης.

Διαβάστε επίσης